Nad naturalnością kosmetyków przeszliśmy już do porządku dziennego i jest to utrwalony kierunek wyboru produktów. Ewolucja branży stawia kolejny krok i teraz zaczynamy przyglądać się opakowaniom. Zmiany klimatyczne wymuszają restrykcyjne wymogi dotyczące segregacji śmieci i wpływa to także na produkty z sektora beauty.
W unijnych instytucjach trwają prace nad doprecyzowaniem jakie rodzaje plastiku będzie można stosować w opakowaniach, aby ułatwić ich późniejszy recykling.
Kłopot polega na tym, że przeciętny plastikowy słoiczek może składać się z kilku warstw różnych polimerów o różnej temperaturze topnienia, co uniemożliwia odzyskiwanie surowca - nie posiadamy jeszcze odpowiednich do tego metod i urządzeń na skalę przemysłową.
Producenci wychodzą naprzeciw problemom i starają się stworzyć opakowanie jak najbardziej przyjazne środowisku. Oznacza to, że nie tylko upraszczają skład pojemnika, ale także jego złożoność. Jest to ważne szczególnie dla firm zainteresowanych eko-certyfikatami, które oceniają różne elementy opakowania (stosunek masy opakowania do wsadu, zastosowanie surowców wtórnych, ilość produktu pozostałego w opakowaniu po jego zużyciu).
Najciekawsze trendy w opakowaniach na rok 2022 to:
plastik pochodzący z recyklingu i nadający się do ponownego recyklingu, np. rPET, zamiast zwykłego PET
opakowanie biodegradowalne w warunkach kompostowania przemysłowego
papierowe lub papierowo-trawiaste etykiety (zamiast foliowych)
proste, jednościankowe słoiki zamiast termosów (zmniejszenie wagowo ilości plastiku zużytego na jeden pojemnik)
system refill - wymieniane wkłady
biodegradowalna folia do produktów bezwodnych (zamiast klasycznej folii np. w kuli do kąpieli, mydle w kostce)
uproszczenie opakowania (np. przejście ze złożonej pompki do zwykłego korka flip-top, ułatwienie zużycia kosmetyku do końca, pominięcie zewnętrznego kartonika i folii ochronnej)
opakowanie wielokrotnego użytku (szczególnie ważne dla firm posiadających stacje refillowe)
oznakowanie wskazujące jak utylizować poszczególne elementy opakowania
Niektóre z tych rozwiązań nie wpisują się w kreację marek z wysokiej półki, które promują szyk i elegancję, jednak jasno wyrażane wymagania klientów mogą skłonić część producentów do ustępstwa i rezygnacji z niektórych elementów opakowania (np. zewnętrznej folii). Wprowadzenie takich rozwiązań do firm to nie tylko wpisanie się w marketingowo najciekawsze trendy, ale też namacalna korzyść dla środowiska.
Kommentare